PRODUKTERNAS MILJÖPÅVERKAN
Miljöpåverkanspoängen (the environmental impact score) ger en rättvisande bild av hur mycket en viss produkt påverkar miljön genom att ta hänsyn till 14 faktorer*, t.ex. utsläpp av växthusgaser, vattenbrist, försurning av havet eller påverkan på biologisk mångfald. Påverkan mäts genom hela produktens livstid och beräknas genom att titta på både ursprung, produktion och transport men även på konsumentanvändning och förpackningsåtervinning, och presenteras på ett klart och tydligt sätt.
Slutligen finns övrig information om tillverkningsprocessen och förpackningen i närmare detalj under avsnittet Miljöpåverkan på varje produktsida för att ge 100 % insyn.
MÄTA PÅVERKAN GENOM HELA PRODUKTENS LIVSCYKEL
.jpg?w=260&hash=CCF471A3197BC0DA09BA8D557D0754D6 260w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil2-(1).jpg?w=320&hash=37CF39CBB558CB9B51BCC77321AC672B 320w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil2-(1).jpg?w=660&hash=48FBBA38B428151FC9A04E5DB8493F2C 660w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil2-(1).jpg?w=700&hash=7A9E581CC34F1062B61BD4497195A0D9 700w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil2-(1).jpg?w=810&hash=18B038CCD700C4743C1B79F276126AF3 810w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil2-(1).jpg?w=910&hash=0CEAE137D1873C6990DA3228DC6DDE56 910w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil2-(1).jpg?w=1170&hash=1FAD000725FD529FCAA0932AA3278865 1170w)
ÖVERGRIPANDE MILJÖPÅVERKAN
.jpg?w=260&hash=068DF747BAD6FDE14A352B9048571667 260w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil1-(1).jpg?w=320&hash=434CEF6A5094AD95372E6BC6EB7CFFDB 320w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil1-(1).jpg?w=660&hash=1C0D48FD6CC5DA28CA6983DE389B85C7 660w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil1-(1).jpg?w=700&hash=B444C6DA600DD5977D328AF048DC2B0F 700w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil1-(1).jpg?w=810&hash=A2CA0364512C53D2E3DFCAF932148CB6 810w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil1-(1).jpg?w=910&hash=D88F5C2974F260FFF8D3B422836C52DA 910w,/-/media/project/loreal/brand-sites/oap/emea/nordics/product-impact-labelling-lp/se/se_contentblock_pil1-(1).jpg?w=1170&hash=6A4573FB50ACEF4F0A263B0F89321761 1170w)
Att jämföra produkter från L’Oréal Paris
Hittills finns miljöpåverkanspoängen för L’Oréal Paris hårvård, hudvård och Men Expert-produkter.Märkningen kan användas för att jämföra produkter ur samma kategori. Produkter med märkningen ”A” har lägst övergripande miljöpåverkan och produkter med märkningen ”E” har högst övergripande miljöpåverkan. Märkningen ger varje produkt ett betyg från A till E. Läs mer om metoden här (add hyperlink).
Informationen finns tillgänglig på våra produktsidor efter ingredienslistan.
Metodologin bakom märkningssystemet utvecklades med hjälp av 11 oberoende vetenskapsexperter och data verifieras av Bureau Veritas, ett oberoende företag inom inspektion, klassificering, rådgivning och certifiering.
Informationen finns tillgänglig på våra produktsidor efter ingredienslistan.


LÄS MER OM METODOLOGIN
Denna metodologi för miljömärkning är i linje med de europeiska Environmental Product Footprint-standarderna vars mål är att minska miljöpåverkan från varor och tjänster genom en mångfacetterad tillgång. All data verifieras av Bureau Veritas Certification, ett oberoende företag inom inspektion, klassificering, rådgivning och certifiering.
- Klicka här för att läsa mer om metodologin
- Läs redogörelsen från Bureau Veritas här.
VIKTIGA BEGREPP
KOLDIOXIDAVTRYCK
Mängden växthusgasutsläpp (CO₂) som släpps ut under en produkts livscykel och innefattar inköp av ingredienser, produktion av emballage, tillverkning av färdiga produkter, transport, användning och avfallshantering av emballage.
Visste du att?
I genomsnitt kommer 70 % av ett schampos koldioxidavtryck från den energi som behövs för att värma upp duschvattnet.
Om du sänker vattentemperaturen när du sköljer ur schampot bidrar det till att hårstråets yta slätas ut, håret får mer glans och att du minskar din miljöpåverkan.
VATTENFOTAVTRYCK
Mängden vatten som används under en produkts livscykel, det vill säga det vatten som används vid inköp av ingredienser, tillverkning av emballage och de färdiga produkterna i fabriken, produktens användning (t.ex. i duschen) samt det vatten som behövs för att behandla avloppsvattnet.
Visste du att?
I genomsnitt är 60 % av ett schampo eller balsams vattenfotavtryck ett resultat av användningsfasen. Därför arbetar vi med att göra det mindre vattenkrävande att skölja ur våra schampon och balsam. Du kan även välja leave-in-produkter för att minska ditt vattenavtryck eftersom de inte ska sköljas ur håret.
Elvital ger dig flera möjligheter att spara på vattnet hemma. Du kan t.ex. använda någon av våra rengöringsprodukter som varken ska sköljas ur eller kräver förschamponering. Torrschampo kan användas för att förlänga tiden mellan hårtvättar, och våra hårserum kan användas för att underlätta styling och för att fräscha upp håret.
ANSVARSFULL PRODUKTION
En tillverkningsanläggning som kontinuerligt reducerar sina utsläpp av växthusgaser (CO₂), vattenförbrukning och avfallsproduktion, och som bidrar till utvecklingen av lokal sysselsättning - särskilt för människor i utsatta ekonomiska situationer - samt tillgång till utbildning för sina anställda.
Visste du att?
L'Oréal Paris har åtagit sig att använda 100 % förnybar energi i sina fabriker innan slutet av 2025. Vi har även åtagit oss att lägga om våra fabriker till att använda s.k. vattenloop-system senast 2030, vilket innebär att allt industriellt vatten återbehandlas, återvinns och återanvänds i en slinga.
FSC™- ELLER PEFC*-CERTIFIERAT PAPPER ELLER KARTONG
Papper eller kartong som används i produktförpackningen kommer uteslutande från skogar som hanteras på ett ansvarsfullt sätt genom att skydda den biologiska mångfalden och är certifierat av det oberoende organet Forest Stewardship Council (FSC™).
Visste du att?
Alla L’Oréal Paris kartonger och bipacksedlar är uteslutande gjorda av material från hållbart förvaltade och certifierade skogar.
*FSC™ (Forest Stewardship Council), PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification)
ÅTERVUNNA MATERIAL
Material tillverkat av andra återvunna material.
Visste du att?
L'Oréal Paris har åtagit sig att innan slutet av 2030 kommer alla plastförpackningar vara antingen återvunna eller tillverkade av material från förnybara källor. Aldrig mer jungfruplast!
Experttips från ELVITAL
Vi vill hjälpa dig reducera plastkonsumtionen i badrummet. Därför är nästan 100 % av våra schampo- och balsamflaskor* nu tillverkade av återvunnen plast. Visste du att dessa flaskor även är återvinningsbara? För det är planeten värd!
*förutom lock/kork, men vi arbetar på en mer hållbar lösning
ÅTERVINNINGSBARHET
Komponenter som kan - där infrastrukturen tillåter - samlas upp och bearbetas i en speciell industriell process för att ge upphov till nya material.*
*enligt Ellen MacArthur Foundations definition av den globala återvinningsbarheten i praxis
Visste du att?
År 2025 ska alla våra plastförpackningar gå att fylla på, återvinna eller kompostera. Idag är alla våra schampo- och balsamflaskor återvinningsbara*.
*förutom lock/kork, men vi arbetar på en mer hållbar lösning
Experttips från ELVITAL
Elvital tillför instruktioner på fler och fler produkter för att hjälpa konsumenterna att källsortera korrekt.
ARBETSRÄTT: FN:s VÄGLEDANDE PRINCIPER FÖR FÖRETAG OCH MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER - DE FYRA PRINCIPERNA FÖR ARBETSRÄTT
Alla direktleverantörer av L'Oréal Paris produktkomponenter eller ingredienser förbinder sig att respektera FN:s vägledande principer för arbetsrätt, nämligen att:
• Upprätthålla föreningsfrihet och erkänna rätten till kollektiva förhandlingar
• Eliminera alla former av tvångsarbete
• Avskaffa barnarbete
• Avskaffa diskriminering vad gäller rekrytering och arbetsuppgifter
Visste du att?
Sedan 2006 har L'Oréal-gruppen genomfört mer än 13 600 sociala revisioner på plats utförda av ackrediterade tredje parter.
LEVERANTÖRERS ÅTAGANDE FÖR SOCIAL INKLUSIVITET
IIngrediens- och förpackningsleverantörer som ger tillgång till arbete och en lön som går att leva på för människor i socialt och/eller ekonomiskt utsatta samhällen. Dessa leverantörer stödjer minst ett av L’Oréal-gruppens solidaritetsprogram. Här kan du läsa mer om L’Oréal-gruppens solidaritetsprogram.
Visste du att?
Odlingen av vissa växtbaserade ingredienser som arganolja, sheasmör och Centella asiatica hjälper idag lokalsamhällen genom att vi kan erbjuda dem erbjuda anständiga arbetsförhållanden, lika möjligheter i arbetet och jordbruksmetoder som respekterar miljön och den biologiska mångfalden.