L’Oréal Paris är världens ledande kosmetikvarumärke som gör det bästa av lyxig skönhet tillgängligt för alla. Vår pionjäranda leder vår vetenskapliga expertis och otröttliga innovation, från makeup och hudvård till hårvård och hårfärg. I 110 år har våra åtaganden varit säkerhet, effektivitet och kvalitet. L’Oréal Paris har alltid kämpat för och firat kvinnors egenmakt och utmanar stereotyper med en modern syn på kvinnlighet. Vi stöder alla kvinnor på deras resa att förverkliga sig själva utifrån deras egna regler och önskningar.
Skönhet i rörelse
L’Oréal Paris var forskaren Eugène Schuellers idé och hans passion för vetenskapliga framsteg skulle leda skönhetsbranschen både då och nu. 100 år av banbrytande vetenskaplig forskning senare, presenterar L’Oréal Paris ett sortiment med avancerade skönhetsprodukter med dokumenterad effekt. Vår uppsättning av ingredienser tog åratal att skapa, formulera och fullända: reparerande Ceramide R för hårvårdsserien Elvital Total Repair, Mexoryl SX - vårt egenutvecklade stabila UVA-filter och Pro-Xylane,en anti-ageinnovation, framtagen via hållbar grön kemi och som ingår i vår ikoniska Revitalift Laser hudvårdsserie.
Jakten på ansvarsfull innovation är en del av vårt DNA I mer än 30 år har L'Oréal-koncernen investerat i utvecklingen av alternativa testmetoder. Ända sedan 1979 har L'Oréal forskare varit pionjär i arbetet med att ta fram rekonstruerade hudmodeller (”Episkin”) som ett alternativ till djurförsök och därigenom kunnat utföra säkerhetstester på våra produkter och ingredienser som behövs. Den rekonstruerade hudmodellen är ett resultat av över 30 års forskning och expertis inom vävnadsteknik. Det är ett värdefullt verktyg för att förstå de inre mekanismerna i hudens biologi på ett väldigt snabbt sätt i hudens eget system.
Så vad har framtiden att erbjuda? Vi fortsätter vårt utvecklingsarbete på ett ansvarsfullt sätt och siktar för närvarande på att ersätta alla våra schampo- och balsamflaskor med 100 % återvunnen och återvinningsbar plast innan slutet av året.
Skönhet som inspirerar
L’Oréal Paris är en fransk skönhetsikon världen över och representerar skönhet i alla dess olika former. Vi är övertygade om att det inte finns någon universell skönhetsvision: skönhet är universellt unik. L’Oréal Paris berömda ”Dream Team” består av ambassadörer med olika ursprung och bakgrunder, bland annat stjärnor från film-, mode- och musikbranschen. De här exceptionella kvinnorna är varumärkets internationella talespersoner och återspeglar mångfalden hos våra konsumenter. L’Oréal Paris är ett varumärke som stärker kvinnors egenmakt i alla åldrar. Ett exempel är samarbetet med brittiska Vogue med utgåvan "The Non-issue" år 2019, som just lyfter ålderns ovidkommande.
Utöver kosmetik står L'Oréal Paris för den fria, parisiska, ambitiösa attityden och har blivit en äkta skönhetspartner vid flera större evenemang. Sedan 1997, är L’Oréal Paris den officiella makeup-partnern vid prestigefyllda filmfestivalen i Cannes, där deras skönhetsexpertis står filmvärlden till tjänst. Dessutom visar vi upp vår skönhetsexpertis backstage, varje år, under modeveckan i Paris. Som ett konsumentorienterat varumärke, förvandlar vi även dessa massiva franska evenemang till en möjlighet att dela med oss av vår skönhetsexpertis till alla. Vi gör Paris modevecka lättillgänglig en gång om året med ”Le Défilé – den första modevisningen som är öppen för allmänheten.
Skönhet som stärker
”Because I’m worth it.”
De fem enkla orden har blivit ett legendariskt manifest för skönhet och egenmakt, och gör lyxen tillgänglig för alla. Med denna slogan var L’Oréal Paris banbrytande, då det var det första reklambudskapet som framhävde självförtroende framför allt annat. Sedan det först dök upp 1971, har L’Oréal Paris slogan enat konsumenter kring varumärket och deras egen självkänsla. Det är dock inte den enda stärkande symbolen som varumärket står bakom.
Våra talespersoner består av en mängd olika förebilder som står för kvinnlig styrka och egenmakt. De inspirerar andra att utnyttja sina talanger varje dag. Eva Longoria är en feministisk ledare i underhållningsbranschen. Jane Fonda är en legendarisk feminist i kampen för kvinnors rättigheter och ekologi. Liya Kebede jobbar tillsammans med Lemlem Foundation för att hjälpa kvinnliga hantverkare i Afrika att utvecklas genom att sätta dem i kontakt med hälsovård, utbildning och jobb. Doutzen Kroes samarbetar med föreningen ”Elephant Crisis Fund” för att vända på djurplågeritrenden inom branschen.
Allt vi gör genomsyras av L’Oréal Paris feministiska värden, däribland evenemang som Women of Worth. Genom det evenemanget har vi hedrat extraordinära kvinnor som volontärarbetar för att tjäna sina samhällen, sedan många år tillbaka. Evenemanget ger kvinnorna en högprofilerad plattform och stöder deras projekt med nödvändig finansiering.
STAND UP!
”L’Oréal Paris står upp för egenmakt i alla aspekter av kvinnors liv. Gatutrakasserier står i direkt konflikt med vårt åtagande att lyfta kvinnors självkänsla. Tillsammans med Hollaback! och andra lokala icke-statliga organisationer uppmanar vi män och kvinnor att ta ställning och agera på ett säkert sätt när de bevittnar eller utsätts för trakasserier. Tillsammans kan vi skapa en värld för flickor och kvinnor där de kan vandra tryggt utan trakasserier. Den här frågan är värt det.” Delphine Viguier-Hovasse, Global Brand President på L’Oréal Paris.
Genom att lansera vårt internationella program ”Stand up”, tillsammans med den icke-statliga organisationen Hollaback! och deras expertis, vill vi utbilda en miljon kvinnor och män i hur man ingriper när man bevittnar eller upplever gatutrakasserier. På detta sätt bidrar vi till att skapa en mer jämlik kultur av respekt och värdighet. För det är vi alla värda.
*Ipsos – Internationell undersökning om sexuella trakasserier i offentliga miljöer – L’Oréal Paris – april 2019.